Trenutačno obavljaš funkciju Compliance Officer za HT grupu. Objasni nam što je točno Compliance Officer i kako izgleda jedan tvoj radni dan.

Compliance Officer za HT Grupu je središnja osoba za sva pitanja u vezi s vezi s usklađenošću poslovanja; lice usklađenosti poslovanja u HT-u. Kao Compliance Officer zadužen sam za uspostavljanje i provođenje učinkovitog sustava upravljanja usklađenošću poslovanja. To, u pravilu, znači da svakodnevno nastojimo podići svijest zaposlenika da je poštivanje svih primjenjivih propisa u poslovanju neke kompanije vrlo važno kako bi se izbjegle mnogobrojne neželjene posljedice; od pravne i financijske odgovornosti kompanije, njenih izvršnih tijela ili pojedinih zaposlenika, do štete za ugled i vjerodostojnost kompanije. Zaduženi smo za administriranje i analizu predmeta vezanih uz usklađenost poslovanja te za rukovođenje kanalima za dojavu prijevarnog i drugog neusklađenog postupanja.

Naš moto je: „Pravila su važna, usklađenost je važna, ali kultura i etika su važnije“.

Dan mi se svakako sastoji od puno telefonskih poziva kolega, koji traže pomoć ili savjet, ili neko mjesto na kojem mogu iznijeti (apsolutno anonimno, ako to žele) sve nepravilnosti koje su primijetili i koje imaju potrebu prijaviti. Podizanje svijesti zaposlenika o tome što znači Compliance i čime se mi bavimo, svakako utječe na etično i odgovorno ponašanje, kao i  na korporativnu kulturu kompanije. U isto vrijeme, povećava se broj prijava nepravilnosti te upita za savjet, budući da ljudi postaju svjesni kome se mogu obratiti za pomoć.

Kako bi objasnio compliance-usklađenost poslovanja djetetu te kako svojoj djeci objašnjavaš čime se baviš?

Rekao bih da Compliance znači kontinuirano podsjećanje ljudi što je etično i odgovorno ponašanje, u skladu s internim i vanjskim pravilima, kako bi se zaštitio ugled kompanije i zaposlenika. Kako dječji mozak funkcionira malo drugačije, kažem ima da tata pomaže da kolegicama i kolegama da rade pošteno, odgovorno i da nikome ne nanose štetu.

Je li ti iskustvo rada na pravnim poslovima pomoglo prije obavljanju poslova na trenutačnoj funkciji?

Apsolutno da. Iskustvo stečeno radom na pravnim poslovima koristim svakodnevno, kao i iskustvo stečeno u radu s ljudima tijekom godina na drugim poslovima.

Prošao si mnogo edukacija, od MBA do internog revizora. Koje edukacije smatraš najdragocjenijima te koje edukacije ti koriste u svakodnevnom radu?

Kroz poslovanje, vidim da su mi edukacije puno pomogle. Ne samo da steknemo znanje, nego i upoznamo druge ljude i vidimo probleme s kojima se drugi suočavaju. Svakako bih izdvojio edukaciju Certified Compliance Manager International pri Frankfurt School of Finance & Management, koju sam prošao 2018. godine jer je to ipak stručna edukacija koja mi je dodatno otvorila oči kako i što se radi u drugim kompanijama da bi se postiglo usklađeno i etično poslovanje. S druge strane, svaka edukacija koja daje širi uvid, odnosno razumijevanje procesa kompanije(a) je dobra za stručnjake iz usklađenosti poslovanja. Mi moramo razumjeti i ljude i procese kako bismo znali prepoznati rizike te proaktivno na njih djelovati.

Vlada Republike Hrvatske je pri kraju 2019. godine donijela odluku o uvođenju funkcije usklađenosti u pravne osobe kojima je Republika Hrvatska većinski vlasnik. Koji savjet imaš za osobe koje su novoimenovane na takvu funkciju?

Mislim da je razmjena znanja i iskustva u ovom području vrlo važna. Osobe koje su tek imenovane na funkciju Compliance Officer-a, a dosad se možda nisu susrele s tom funkcijom, sigurno imaju puno pitanja u glavi. Moj bi savjet bio da se ne boje zatražiti savjet kolega, educirati se kako drugi rade, posebice o tome kako sustav upravljanja usklađenošću poslovanja izgleda kod drugih. Sve je to, naime, važno kako bi se stekao ispravan i potpun dojam odakle krenuti. Graditi predodžbu ljudi o važnosti etičnog ponašanja je svakodnevna i neprestana borba, tako da, idemo polako, dan za danom.

Razgovarala: Marija Bošković Batarelo