Privatnost kao PR strategija

 

Na posljednjim tech konferencijama i događanjima može se uočiti jedna zajednička tema. Tech divovi poput Microsofta, Applea, Googlea i Facebooka u svojim prezentacijama i govorima spominju privatnost više nego ikada. Privatnost se ističe kao jedna od važnijih značajka mnogih novih proizvoda i usluga. Naime, očekivanja u vezi zaštite prava privatnosti značajno su porasla kao reakcija na mnoge povrede privatnosti koje su izbile prošlih godina. Kompanije tomu pristupaju na sebi svojstvene načine.

Apple

Tako je Apple otkrio novi proizvod imenom Apple Card čija bi privlačnost trebala ležati u novoj značajki, kako to oni kažu, jedinstvene arhitekture sigurnosti i privatnosti koja koristi dinamični sigurnosni kod. Ovo onemogućava Appleu da sazna ključne detalje o kupnjama koje su korisnici obavili putem kartice. Tim Cook, Apple CEO, je tijekom predstavljanja kartice naglasio da Apple na dobrom glasu zbog “pružanja sigurnosti i privatnosti koje ljudi već očekuju”. Iako Apple nije bio među izlagačima na 2019 Consumers Electronics Show, sudionicima je na velikoj oglasnoj ploči poručio: „Što se dogodi na vašem iPhoneu, ostaje na vašem iPhoneu“.

Microsoft

U Microsoftu su odmjereniji u svojem pristupu, no oni ističu privatnost kao svoju brigu već dugi niz godina. Tako su 2013. godine pokrenuli veliku kampanju koja je promovirala kontrolu korisnika nad vlastitim osobnim podacima. Tom prilikom je Ryan Gavin, Microsoftov glavni menadžer za Windowse, rekao da je “privatnost jezgra Microsoft branda”. Slogan tadašnjih reklama glasio je: „Vaša privatnost naš je prioritet“. Mnogi kažu da će Microsoft Build 2019 biti pamćen samo po tome da Microsoft predstavio veoma snažan plan u vezi privatnosti, kibersigurnosti i umjetne inteligencije. Microsoftov CEO, Satya Nadella, rekao je da su privatnost i povjerenje srž koju treba ugraditi u sve u što Microsoft stvara. Također, Microsoftov predsjednik, Brad Smith, nedavno je objavio niz blogova u kojima poziva zakonodavce da zaštite privatnost korisnika na internetu i da urede nove tehnologije. Microsoftovi direktori lobiraju lokalno i nacionalno za zaštitu privatnosti na digitalnom prostoru te da se regulira softver za prepoznavanje lica. Dio je njihove prakse da aktivno promiču Opću uredbu o zaštiti podataka (GDPR) korisnicima diljem svijeta.

Poslovni model

Microsoft stvara prihod od oglašavanja putem svoje tražilice Bing, ali čak i s tim, prihod od oglašavanja iznosio je samo 6% od ukupnog prihoda za prošlu fiskalnu godinu. Većinu svojeg prihoda Microsoft stvara naplaćivanjem licence za svoj softver i pretplatama, odnosno, putem prodaje proizvoda i usluga kao što su Microsoft Azure, Office 365, Windows i Xbox. U poslovnoj atmosferi s takvim modelom nije teško biti zagovornik strože regulacije na području zaštite osobnih podataka.

Apple većinu svojih prihoda dobiva od prodaje iPhonea, iPada i Mac-ova (skoro 80% Apple-ovih prihoda) te je stoga udaljeniji od problema vezanih za osobne podatke. Većina ostalih prihoda dolazi preko plaćenog sadržaja i usluga kao što su Apple Care i Apple Play (a uskoro i Apple TV+).

Iako ni Apple ni Microsoft nisu bez grijeha na području zaštite osobnih podataka, ipak njima ta dužnost dolazi lakše nego njihovim velikim rivalima zahvaljujući drugačijem poslovnom modelu. Za razliku od njih, Facebook i Google se većinom oslanjaju na prihode od oglašavanja, za koje znamo da je ciljano i za čiju je izvedbu potrebno obrađivati osobne podatke. Stoga je zanimljivo za primijetiti PR objave koje su nedavno Facebook i Google imali.

Google

Google je na Google I/O, koji se održao početkom svibnja, najavio ugradnju nove mogućnosti u njihove aplikacija. Iako incognito mode već dugo postoji kao mogućnost koja se može uključiti u Google-ovom Chromeu i YouTube-u, uskoro će se ta mogućnost dodati i Google maps i search opciji. Kao što je mnogima već poznato, incognito mode omogućava da se pretrage ne povezuju s korisničkim računom i ne bilježi se njihova povijest.

Facebook

U ožujku ove godine, Mark Zuckerberg je u ime Facebooka objavio članak imenom „A Privacy-Focused Vision for Social Networking“. U njemu je najavio svojevrsni zaokret politike Facebooka. Kazao je kako vjeruje da će se budućnost komunikacije i socijalnih medija zatvoriti u manje krugove poput dnevnih soba, za razliku od trgova na kojima se danas odvija. U tu svrhu Facebook će staviti naglasak razvoja svojih proizvoda koji više pogoduju privatnosti od ostalih – Messenger i WhatsApp. Najavljuje kako će se te aplikacije orijentirati na stvaranje veza s ljudima sličnih interesa, umjetnicima, kupnji i prodaji, networking-u i sl. Pri razvoju će paziti na što bolju ugrađenu privatnost uvođenjem end-to-end enkripcije poruka u Messengeru. Također će staviti naglasak na aspekte aplikacija koji omogućuju prolaznost komunikacije (poput stories). Sve to će zaokružiti pohranom podataka u zemljama koje imaju bolju regulativu i praksu u vezi zaštite osobnih podataka. U članku je Zuckerberg rekao: „Vjerujem da bi trebali graditi svijet gdje ljudi mogu pričati privatno i živjeti slobodno znajući da će njihove informacije vidjeti samo oni za koje oni žele da ih vide i da neće sve ostati trajne“.

Navedena promjena perspektive odgovor je na potražnju koja se javila na tržištu zadnjih godina. Ovo vrijedi i za Google-ova nastojanja. Trgovina podacima će i dalje ostati jedan od glavnih izvor prihoda i najbolje čemu se u skoroj budućnosti možemo nadati je tek nešto manji zahvat u privatnost pojedinca. U doba kad je privatnost „vruća“ tema, za očekivati je da će najveći akteri početi naglašavati jačanje svoje prakse na tom području. Za to će zasigurno dobiti mnogo vrijednih bodova kod svojih potrošača, međutim, ne možemo ne ostati skeptični u pogledu njihovih motiva i rezultata koje možemo očekivati u bliskoj budućnosti.

Unatoč tome, nesumnjivo je da se odnos prema privatnosti mijenja. Do nedavno je priča o privatnosti bila pokretana potrebom za usklađivanjem i izbjegavanjem kazni, a sada ona za kompanije čini konkurentnu prednost. Nedavne promjene korisnicima su donijele nove usluge i značajke proizvoda koje pogoduju privatnosti, a kompanije su transparentnije u vezi svojih praksa rukovanja osobnim podacima.

Marija Bošković Batarelo, mag.iur

Privatnost kao PR strategija

 

Na posljednjim tech konferencijama i događanjima može se uočiti jedna zajednička tema. Tech divovi poput Microsofta, Applea, Googlea i Facebooka u svojim prezentacijama i govorima spominju privatnost više nego ikada. Privatnost se ističe kao jedna od važnijih značajka mnogih novih proizvoda i usluga. Naime, očekivanja u vezi zaštite prava privatnosti značajno su porasla kao reakcija na mnoge povrede privatnosti koje su izbile prošlih godina. Kompanije tomu pristupaju na sebi svojstvene načine.

Apple

Tako je Apple otkrio novi proizvod imenom Apple Card čija bi privlačnost trebala ležati u novoj značajki, kako to oni kažu, jedinstvene arhitekture sigurnosti i privatnosti koja koristi dinamični sigurnosni kod. Ovo onemogućava Appleu da sazna ključne detalje o kupnjama koje su korisnici obavili putem kartice. Tim Cook, Apple CEO, je tijekom predstavljanja kartice naglasio da Apple na dobrom glasu zbog “pružanja sigurnosti i privatnosti koje ljudi već očekuju”. Iako Apple nije bio među izlagačima na 2019 Consumers Electronics Show, sudionicima je na velikoj oglasnoj ploči poručio: „Što se dogodi na vašem iPhoneu, ostaje na vašem iPhoneu“.

Microsoft

U Microsoftu su odmjereniji u svojem pristupu, no oni ističu privatnost kao svoju brigu već dugi niz godina. Tako su 2013. godine pokrenuli veliku kampanju koja je promovirala kontrolu korisnika nad vlastitim osobnim podacima. Tom prilikom je Ryan Gavin, Microsoftov glavni menadžer za Windowse, rekao da je “privatnost jezgra Microsoft branda”. Slogan tadašnjih reklama glasio je: „Vaša privatnost naš je prioritet“. Mnogi kažu da će Microsoft Build 2019 biti pamćen samo po tome da Microsoft predstavio veoma snažan plan u vezi privatnosti, kibersigurnosti i umjetne inteligencije. Microsoftov CEO, Satya Nadella, rekao je da su privatnost i povjerenje srž koju treba ugraditi u sve u što Microsoft stvara. Također, Microsoftov predsjednik, Brad Smith, nedavno je objavio niz blogova u kojima poziva zakonodavce da zaštite privatnost korisnika na internetu i da urede nove tehnologije. Microsoftovi direktori lobiraju lokalno i nacionalno za zaštitu privatnosti na digitalnom prostoru te da se regulira softver za prepoznavanje lica. Dio je njihove prakse da aktivno promiču Opću uredbu o zaštiti podataka (GDPR) korisnicima diljem svijeta.

Poslovni model

Microsoft stvara prihod od oglašavanja putem svoje tražilice Bing, ali čak i s tim, prihod od oglašavanja iznosio je samo 6% od ukupnog prihoda za prošlu fiskalnu godinu. Većinu svojeg prihoda Microsoft stvara naplaćivanjem licence za svoj softver i pretplatama, odnosno, putem prodaje proizvoda i usluga kao što su Microsoft Azure, Office 365, Windows i Xbox. U poslovnoj atmosferi s takvim modelom nije teško biti zagovornik strože regulacije na području zaštite osobnih podataka.

Apple većinu svojih prihoda dobiva od prodaje iPhonea, iPada i Mac-ova (skoro 80% Apple-ovih prihoda) te je stoga udaljeniji od problema vezanih za osobne podatke. Većina ostalih prihoda dolazi preko plaćenog sadržaja i usluga kao što su Apple Care i Apple Play (a uskoro i Apple TV+).

Iako ni Apple ni Microsoft nisu bez grijeha na području zaštite osobnih podataka, ipak njima ta dužnost dolazi lakše nego njihovim velikim rivalima zahvaljujući drugačijem poslovnom modelu. Za razliku od njih, Facebook i Google se većinom oslanjaju na prihode od oglašavanja, za koje znamo da je ciljano i za čiju je izvedbu potrebno obrađivati osobne podatke. Stoga je zanimljivo za primijetiti PR objave koje su nedavno Facebook i Google imali.

Google

Google je na Google I/O, koji se održao početkom svibnja, najavio ugradnju nove mogućnosti u njihove aplikacija. Iako incognito mode već dugo postoji kao mogućnost koja se može uključiti u Google-ovom Chromeu i YouTube-u, uskoro će se ta mogućnost dodati i Google maps i search opciji. Kao što je mnogima već poznato, incognito mode omogućava da se pretrage ne povezuju s korisničkim računom i ne bilježi se njihova povijest.

Facebook

U ožujku ove godine, Mark Zuckerberg je u ime Facebooka objavio članak imenom „A Privacy-Focused Vision for Social Networking“. U njemu je najavio svojevrsni zaokret politike Facebooka. Kazao je kako vjeruje da će se budućnost komunikacije i socijalnih medija zatvoriti u manje krugove poput dnevnih soba, za razliku od trgova na kojima se danas odvija. U tu svrhu Facebook će staviti naglasak razvoja svojih proizvoda koji više pogoduju privatnosti od ostalih – Messenger i WhatsApp. Najavljuje kako će se te aplikacije orijentirati na stvaranje veza s ljudima sličnih interesa, umjetnicima, kupnji i prodaji, networking-u i sl. Pri razvoju će paziti na što bolju ugrađenu privatnost uvođenjem end-to-end enkripcije poruka u Messengeru. Također će staviti naglasak na aspekte aplikacija koji omogućuju prolaznost komunikacije (poput stories). Sve to će zaokružiti pohranom podataka u zemljama koje imaju bolju regulativu i praksu u vezi zaštite osobnih podataka. U članku je Zuckerberg rekao: „Vjerujem da bi trebali graditi svijet gdje ljudi mogu pričati privatno i živjeti slobodno znajući da će njihove informacije vidjeti samo oni za koje oni žele da ih vide i da neće sve ostati trajne“.

Navedena promjena perspektive odgovor je na potražnju koja se javila na tržištu zadnjih godina. Ovo vrijedi i za Google-ova nastojanja. Trgovina podacima će i dalje ostati jedan od glavnih izvor prihoda i najbolje čemu se u skoroj budućnosti možemo nadati je tek nešto manji zahvat u privatnost pojedinca. U doba kad je privatnost „vruća“ tema, za očekivati je da će najveći akteri početi naglašavati jačanje svoje prakse na tom području. Za to će zasigurno dobiti mnogo vrijednih bodova kod svojih potrošača, međutim, ne možemo ne ostati skeptični u pogledu njihovih motiva i rezultata koje možemo očekivati u bliskoj budućnosti.

Unatoč tome, nesumnjivo je da se odnos prema privatnosti mijenja. Do nedavno je priča o privatnosti bila pokretana potrebom za usklađivanjem i izbjegavanjem kazni, a sada ona za kompanije čini konkurentnu prednost. Nedavne promjene korisnicima su donijele nove usluge i značajke proizvoda koje pogoduju privatnosti, a kompanije su transparentnije u vezi svojih praksa rukovanja osobnim podacima.

Marija Bošković Batarelo, mag.iur

Prijavite se na edukaciju

Nazovite nas

Saznajte više o edukacijama
  • +385 1 5626 001